torsdag 17 augusti 2006

Gallring

Nu har jag gallrat ut den plantering vi har vid entrén rejält!
Det verkar inte som om den förra ägaren ens satt sin fot där.
Det fanns bl.a. vildvuxen syrén, järnek, rododendron, hallon, brännässlor, citronmellis, vedig kaprifol och en spretig ros av nåt slag.
Vilken blandning!
Och under doftjasminens tjocka grenar hittade jag en liten stenkanin som ser ut att ha varit ute lika länge som Jasminen är gammal - och det är länge!

Men nu har jag sågat ner syrénen - som mer var som ett träd - och gallrat ur resten. No mercy!
Nästan ingen kaprifol alls kvar, så trist med massa vediga slanor hela spaljén!
Undrar om den kommer igen eller om jag ska börja fundera på en annan klättrare?
Kanske en sån där härligt sagolik klätterros - nån mer än jag som blev helt sjuk på den jättelika röda i senaste numret av Allt om Trädgård? *drömmer*





Av resterna gjorde jag en dörrkrans till vårt gästhus. Gjorde den av järnek och rönnbär - mycket dekorativt men lite höstigt ...

Inga kommentarer: