måndag 1 juni 2009

Dammbygge - byggdag 5

Idag har det hänt mycket grejer igen - kanske mest i våra planer ^^

Först har vi fyrdubblat budgeten - ehe ... jo för vi insåg idag att vi verkligen vill kunna bada i vår damm. Och i en baddam behöver man ha en effektiv men helt biologisk rening bestående av en mycket fet pump med kompisen grymme filtreraren och kusinen största uvklargöraren - dessutom behöver man en mer slitstark dammduk (vilket vi tydligen behövde ändå pga storleken ... ) och en sump med renande växter.
Well, tanken på att få BADA hemma, med sina guldfiskar uppväger =D

Sen kom vi också på att vi lika gärna kan bredda lite till eftersom vi ändå måste ha en större dammduk, samma kostnad liksom. Jaa och sen började vi då med det vi skulle göra idag - gräva gräva och flytta växter.

Och visst börjar det bli tomt =)

Bredvid bryggan har rabatten börjat ta form - jag har väldigt svårt att hantera att växter naturligt slokar efter omplantering. Jag tror hela tiden att de är döda och att det är jag som är mördaren. Ih!
Här har jag gjort en slingplantering med skogssmultron, tjusigt!

Pionerna och lillgranen är flyttade också. Pionerna - jag höll på att få hjärtstillestånd flera gånger. Alla rötter gick inte att få med OO - sen kom de på plats och imorgon kommer de sloka och då gäller det att inte få ett nervsammanbrott. Meeen om de trots allt klarar sig så blir det vackert bredvid bryggan.


Rötterna som inte kom med är bärgade, så klart. Och folk brukar ju dela pioner så de borde väl klara sig, va va va? De har iaf fått komma i en hink jord. Pionguden, hav barmhärtighet!


Imorgon ska vi flytta SISTA busken och några få småplantor. Sen är det dags att börja djupgräva - Tjihoooo!

2 kommentarer:

Frida sa...

Ni är roligast även idag XD Jag gillar speciellt din slokpanik. Själv brukar jag mest bli tacksam om mina blommor ens lever så mycket att de slokar.

Birgit sa...

Hej, vad kul att få följa era äventyr! Blir väldigt inspirerad, som tur är för min käre make har vi inte tillräckligt stor tomt för en damm... ;P hihi

Kram Birgit /Österläge