onsdag 21 maj 2008

Underbara rädisor!

Idag gallringsskördade jag rädisorna i pallkragen, och vilka rädisor!

Man kan äta även blasten, men jag tycker den är väl sträv för att vara god som sallat. Däremot gillar våra papegojor blasten och den är även nyttig för andra djur som kaniner, marsvin, hamstrar, sköldpaddor etc.

Sorten heter Cyros F1 och är speciellt lämpad för tidig skörd. Jag kommer inte använda den mer eftersom jag helt tänker gå ifrån F1:or och satsa på gamla kulturarvssorter.




Jag har ett favoritrecept med rädisor som jag ofta gör på försommaren, här kommer det:

Knytts försommarpotatissallad

8-12 fasta potatisar (om man bara har mjölig potatis blir inte salladen lika vacker, på bilden har jag använt king edward och det ser inte så kul ut ...)
Din egen hallonvinäger (eller köpt till nöds)
Din egen chiliolja
Rapsolja
Söt senap
Peppar
Flingsalt
Basilika
10 rädisor

  • Skala och tärna potatisarna och koka dem i saltat vatten.
  • Blanda samman din egen hallonvinäger med din egen chiliolja + rapsolja.
  • Blanda i en klick söt senap, nymald peppar och flingsalt.
  • Smaka av. (Det ska vara ca 1-2 dl vinegrett i skålen beroende på potatismängd)
  • Klipp ner en riklig näve av din favoritbasilika, jag använder hälften citronbasilika och hälften genovese.
  • Skiva rädisorna och vänd ner dem.
  • Låt potatisen kallna lite, den ska vara ljummen.
  • Vänd ner den ljumna potatisen i vinegretten. Låt svalna i kylskåp.
Äts sen helt kallt till förslagsvis grillat kött, mumma!


1 kommentar:

Kraxarna sa...

Åååh när jag kommer och hälsar på vill jag äta direkt ur landet. (något som jag givetvis inte vågar eftersom jag vill leva)