lördag 27 mars 2010

Vårpromenad i trädgården

Igår var det lite som den första officiella vårdagen. Solen sken, fåglarna sjöng och här och där skymtade de första trevande vårlökarna med sina sprickfärdiga knoppar - jag blev så euforisk att jag bokstavligen sprang mellan dem med ett upphakat flin och fotade!
Följ med på min vandring ...

Utanför dörren i örtagården har de tidiga botaniska krokusarna tittat upp


Dammen har börjat tina fram ordentligt - tyvärr har vi upptäckt flera döda småfiskar, men vi hade bra många så vi hoppas det bara är en naturlig urgallring. Vi har iaf hållit isen öppen hela vintern och tillsatt syre ...

Nedanför päronträdet blommar en ensam snödroppe

Till min oerhörda glädje har mina dubbla snödroppar som jag jagade som en blå i höstas tittat upp allihop, där fick ni för "in the green" ;) Flore pleno

En av dem håller just på att slå ut! <3


Bredvid i vita rummet överraskade julrosorna mig ordentligt - båda de vita har stora svullna knoppar redan första året! (Trots att de alltså är köpta som pluggplantor i höstas!)

I stora rabatten mötte jag vintergäck


Och överallt har narcisserna börjat kika upp, de här överraskade mig med en namnlapp!

Men gårdagens största händelse var väl ändå Wilmers utepremiär! Han var så lycklig och nyfiken =)

3 kommentarer:

Kraxarna sa...

AAARRRGGGGGH trädgårdsporr, dammen <3

Med fingrarna i (j)orden sa...

Låter som en riktigt fin vårdag. Tur ni har fler fiskar, min enda dog tyvärr, men den var också riktigt gammal 7-8 tror vi. Hur gamla kan de bli, vet du det?
Eva

Kraxarna sa...

och utepromenad! Ack vad fint. Vi har fortfarande hur mycket snö som helst kvar