måndag 16 november 2009

Dammutveckling - november

Ja, när vi råkade ut för ras och panik gick vi över 100 byggdagar och jag beslutade mig för att sluta räkna dagar. Grundjobbet är gjort!
En dag i maj satt jag i soffan och tittade på bilder. Jag fick se en bild på en sjö med en brygga och det sa pling i skallen: En sådan illusion skulle vi skapa hemma!
Vi grävde till 1,5 meters djur med spadar och spett, inga maskiner här inte. I värmeböljan i somras grävde vi på nätterna istället, varje dag gjorde vi minst ett arbetspass och vi tappade inte motivationen någonstans på vägen under 100 dagar.

Vi grävde bort ca 35 000 liter jord som vi körde i skyttetrafik med skottkärran. Ibland var mon så hård att vi fick hacka som i en gammal gruva, ibland kom det stenar på många hundra kilo i vägen som vi baxade i väg med spett och ibland översvämmades hålet av regn.
Det är en otrolig bravad inser jag nu i backspegeln, men då var det självklart.

Vi fick damma av gamla kunskaper, t.ex. när elen skulle dras. Vi fick skaffa oss mängder med nya och vi lärde oss otroligt mycket om oss själva, i med- och motgång.
Budgeten spräcktes gång på gång, den tycks sluta på ungefär 7 ggr den ordinare ^^
Men då har vi också gått från tankar på en fin spegelyta till en fullskalig baddamm med ordentlig rening, djurliv och stort djup.

Nu är det alltså finputsning kvar - det där roliga man längtade efter under de 100 dagarna. Och vi kan ju inte vänta med allt till i vår, så är ju inte vi trädgårdsmänniskor funtade. Så vi gör lite av det vi kan när vi har lust och tid =)

Igår t.ex. Det var en strålande höstdag, vattnet blänkte och katterna skuttade



Jag byggde äntligen äntligen grunden till stenpartiet - det ska bli ett stenparti som går i rosa


Sen upptäckte vi en kant som blivit lite låg på dammen, så vi justerade den



Så här års är det lite som efter en stor teaterföreställning. Den välordnade ytan blir till kaos när rekvisitan ska plockas undan och scenen plockas ner. Och det blir mycket som ska till återvinningsstationen på en säsong.



Vita rummet är mer grönbrunt - som sig bör på hösten. Men det är ändå en plats där sinnesro råder



Vår regnvattenåtervinning och naturliga rening fungerar utmärkt, det spolar titt som tätt


3 kommentarer:

Vicky sa...

Jag kan inte låta bli att imponeras av ert enorma arbete varje gång jag besöker er blogg.Dammen vi grävde i somras är "bara" 32kvm i vattenyta, vilket ju inte är någonting jämnfört med vad ni har åstadskommit. Men visst är det roligt!

Kraxarna sa...

Det är ju så sjukt sjukt fint alltsooo. Jag tror jag måste bada lite på nyår

Surr sa...

Ni ska verkligen känna er jättenöjda med allt ni gjort i sommar!! Jag är fortfarande förstummad över att det faktiskt är på riktigt och att ni gjort det själva, för hand!!! Jag kan inte riktigt förstå hur man kan klara sånt!