tisdag 15 juni 2010

Dahlia'red skin'

För tre år sen sådde jag dahlior första gången, sorten hette 'Red skin' - låga dahlior med mörkt bladverk och enkla blommor i alla möjliga färger. Trots att det var min första dahliasådd, ja faktiskt en av mina första liite mer avancerade sådder någonsin, så gick det över förväntan!

Jag gav bort några småplantor och sparade tre som såg ut att ha mycket mörka blad. Första sommaren blommade en vit/blekgul och en karminröd. Karminröd var drömfärgen efter att ha beundrat fröpåsens prunkande omslagsbild, så jag var nöjd. Jag tog frön från den karminröda med avsikten att se vad jag kunde få för avkomma samt dela med mig av fröna.

 Bild från 2009

Jag lyckades övervintra mina knölar, och andra året blommade samma två. Dessutom sådde jag nya frön, sparade också den här gången två med riktigt mörka blad. En fick samma blekgula färg jag redan hade, så den flyttade till en vän. Den andra blev knallgul!

Inte förrän i år, tredje året från sådd, blommar den sista dahlian. Men den var verkligen värd att vänta på!


Riktigt mörkbladig, rosa och lite randig. aaah! Worth waiting for, helt enkelt.
Snygg tillsammans med den blekgula, den slår över i ljusrosa.

5 kommentarer:

Tigris Predikantan sa...

Så vackra! Verkligen!
:)

Fröken Grön sa...

Vilken härligt blommande blogg! Här får jag nog titta in fler gånger för att få lite trädgårdsinspiration, novis som jag är. Ser att du har en toppenlösning för hur man "gömmer" en värmepump, och din damm är ju verkligen "to die for"!

På återseende, alltså!
/Anna-Karin

•lotta på solrum• sa...

fina! jag fick en knöl av grannen, men den vill sig inte riktigt plus att sniglarna hugger den så snart det kommit lite nytt grönt...

timjanoakleja sa...

Jättefina, och särskilt den sista, den var riktigt läcker! Du har inte kvar några av de fröna eller..? ;)


Kram

Laura sa...

Den jag fick av dig blommade med bara en blomma då sniglarna festade gott på den när den var liten. Fast jag tror att det är några blommor på gång. Men det är så otroligt vackert. Mörk cerise. skall försöka ta kort om det kommer fler blommor.