lördag 25 juli 2009

Dammbygge - byggdag 57

Idag har det hänt massor och allt börjar verkligen ta form!
Vi springer omkring i lyckorus och pillar hela dagarna - det är ju just det här stadiet vi längtat efter i 57 dagar nu!
Dagen till ära har jag börjat använda kameran jag äntligen hade råd med tack vare mammas födelsedagspengar, tack tack! :D

I morse fortsatte vi fylla, småpillade med duken och städade lite. Sen bar det av till en plantskola för att se vad de hade för vattenväxter. Några stycken blev det, men de flesta är beställda på nätet istället.
Vi hittade i alla fall nålgräs, hästsvans och palmstarr.

Vi har också planterat en del idag. Jag sydde fler planteringskorgar av skyddsduken vi hade över. De blev bättre än de köpta! Sen har vi placerat ut nålgräs och hästsvans i ett tjusigt stenrös.

Ungefär 2,5 dag med två slangar tog det att fylla. Vi har inte vågat kolla vattenmätaren än, det borde stanna på sisådär en 40 kubik ^^
Vi har också klippt kanterna grovt.

Längs med ena stranden har vi gjort ett sumpdike där våra irisar ska stå. Närmast stranden har vi nu redan planterat palmstarr och svärdtåg (som jag redan hade på vänt). Dock är inte den planteringen gjord än på den här bilden.


Grunden till flintstranden under bryggan är gjord.


Nya kameran är otrolig. Fast jag inte lärt mig nåt om den än skämmer den bort mig med de snyggaste bilder jag sett av en kompaktkamera. Montbretia, Lucifer.

Se musselblomman vi fått av mamma, jag stog på 10 meters avstånd!

Vi har också hunnit börja dölja de första kanterna - imorgon ska vi fortsätta det roliga arbetet!

1 kommentar:

Lisa sa...

Åh vad fint det blev med dammen! :D