torsdag 2 juli 2009

Knak i köksträdgården

Det växer så helt fantastiskt i köksträdgården! Jag kan gå runt där i evigheter och bara njuta, och att gå rundan och skörda innan jag lagar middag är som en saga.

Senapen blev frodigare än jag kunde tänka mig. Och fröskörden ser ut att bli god! Bredvid dem ser man majsen som också växer otroligt.
Men eftersom de blev ganska mycket större än jag tänkt mig så ser man inte ...


... de fantastiska lilavita vallmosarna som växer med dem. Men man kan gå nära och kika.


Purjolökarna börjar se ut som bebispurjo nu, länge var de mer som gräslök.


Bädden med en orm av mangold, fyllning av hirs och kant av krasse är väldigt fin. På just den här bilden ser man inte mangoldens fylliga färg, men kolla strukturerna!

Och krassen har slagit ut, jag är kär!

Här om dagen planterade jag ut druvgurkorna. De har inte hunnit skjuta iväg än, och de blev lite sena eftersom jag tyvärr misslyckades med några plantor. Hu.

Bredvid står broccoliplantorna.


Färsta broccolihuvudet har börjat bildas på sorten De Cicco

Bärskörden ser också ut att bli god!
Krusbär

Svarta vinbär


Röda vinbär

Vitlök och scharlottenlök växer fint. Vi har redan färskskördat lite till grillen. Otroligt gott!

Potatisen blommar i nästan alla bäddar. Alla sorter växer fint, utom Kerrs Pink som fick bladmögelangrepp väldigt tidigt.
Jag eldade blasten och skördade potatisarna. Det blev ca 5 liter fina färskisar som vi kalasat på. De blev bra som allt egentligen. Kokt, bakad i ugn och som mos!


Pumpan växer också på fint och har blommat i någon vecka. Än har jag inte sett några fruktanlag.

Dessutom har vi ätit en liten skål jordgubbar var om dagen i några dagar nu. Egna jordgubbar är verkligen speciellt. Wow.

5 kommentarer:

Kraxarna sa...

Man vill typ ställa sig och beta

Anna sa...

Underbart att det växer så det knakar! Måste gå och kolla min brocolli med, den växer under fiberduk så jag har inte kollat än. Jordgubbar till efterrätt för 6 personer skördade vi idag, rent ljuvligt! Gurka äter vi från växthuset hela tiden och likaså sugarsnaps.

Skumme sa...

Härliga bilder! Vilka skatter ni har i era fina land, det är rikedom det!

Österläge sa...

Åh vad härligt! Det är något visst med egna grönsaker... Jag kom igång lite sent med mitt grönsaksland men nu börjar det ta fart, ser fram emot första skörden vilken dag som helst! :)

an angel at my table sa...

Din köksträdgård ser helt fantastisk ut! Härligt med egenodlat.