fredag 29 maj 2009

Aklejor

Aklejor är vackra och gammeldagsa, vi har turen att ha mängder utan att ha planterat en enda. Men som ofta med gamla övertagna blommor har vi inga sortnamn - alltså i de fall då det finns ett sortnamn. De blandar sig ju gärna hejvilt också =)

Jag ska fråga de erfarna på Odla.nu om de kan några sortnamn på dem, så hoppas jag kunna föra in det till dagens bilder. Håll tillgodo så länge:

Rosagul skönhet i stora perennrabatten


En mörk dubbel, jag gissar att det är en Black Barlow
Vi har dem både i dammrabatten och i stora perennrabatten. Men med tanke på projektet vi håller på med nu kommer nog alla bo i perennrabatten.

I vår rosenrabatt har vi mängder med aklejor. Vi tror det är två gamla sorter som spridit sig själv genom åren. Så här ser den ena sorten ut



Den andra är blå

Vissa blommor har inte vit krage

I mängd

1 kommentar:

Kraxarna sa...

Den svarta stora dubbla var ju hur fin som helst. Jag som inte ens gillar aklejor, nu ångrade jag mig, finfina.