måndag 18 maj 2009

Örtagårdsetage

I vintras liggandes i varma sängen med en örtabok i näven slog idén ner i mig som en blixt från klar himmel: Vi skulle så klart bygga ett etage i örtagården för att på så sätt få plats med fler soldyrkande örter utan att nån skuggas!

Dagen efter började jag skissa, och snabbt kom vi fram till att vi ville ha den liknande en mur. Men en gammal mur. Och det första vi kom att tänka på var marktegel, men med patina. Alltså helst algbelagda. Men var hittar man det? Och för vilka pengar då?
En del annat kom före, men vi samlade material under tiden. På olika ställen på tomten hittade vi lite krossat bränntegel, lite hela vita marktegelbitar och så klart en hel del sten.

Så igår hade vi äntligen flyttat alla växter klart och det var dags att börja bygga! Vi beslöt att blanda de olika materialen och få det att se lite ut som en ruin där örterna tagit över, en mytisk touch!

Första stenarna på plats, yes!


Hela första varvet lagt, hela understa lagret består av stadiga bumlingar. Resterande varv skulle vi blanda tegel och sten och mura med betong. Peter var osäker på om det skulle hålla, men jag hade liksom hela tanken klar så jag ville absolut försöka på mitt sätt - självutsedd mästermurare ^^

Ett par varv och 2 hinkar betong senare stog muren klar, ungefär samtidigt som myggen försökte äta upp oss alldeles. Dags att gå in.

Och idag har vi känt, muren är stadig!
Nu ska hela hålrummet fyllas med jord och sen kan örterna börja flytta in - hurra!

1 kommentar:

Kraxarna sa...

Solklar örtkrubba! Stiligt arbete stiligt arbete