lördag 2 september 2006

Pelargonsnack

Ibland slås man verkligen av hur lite man kan om saker, speciellt usel är jag på latinska namn för blommor etc. Igår fick jag ett mail från rara Margaretha som undrade om jag var intresserad av frön från hennes "P.althaeoides och P.capitatum".
Tror folk att alla snackar flytande latin? tänkte jag och svarade att jag inte vet vad det betyder.
Men till svar fick jag att de inte har svenska namn! Haha, jag är så sjukt grön ibland. Fattade ingenting.

Men Margaretha skickade lite länkar med bilder och så, så nu tänkte jag dela med mig av min nyvunna kunskap.
De är alltså vildpelargoner som Linné ska ha infört på 1600-talet.



Mer information finns på Svenska Pelargonsällskapets hemsida - jag ska i alla fall dit och läsa på lite! = )



Inga kommentarer: