måndag 4 september 2006

Självförsörjning rules!

Det ger verkligen en speciell känsla av tillfredsställelse att vara nästintill självförsörjande vad det gäller grönsaker, frukt mm. Att gå ut och plocka sig ett par solmogna tomater när man ska göra sallad är himmelskt!

Det är ett av mina mål för nästa säsong: att odla nästan alla grönsaker och frukter vi konsumerar och att att driva upp de flesta av de sommarblommor vi behöver till rabatter, urnor och blomlådor. Det blir ju aldrig så läckert med de typ 3 sommarblommorna man köper (vem f*n lägger pengar på 15 blommor á 49 kr liksom?) som med de 15 man odlat upp för några kronor. Det är också väldigt skönt att slippa vara med och finansiera jätteodlingarnas slavarbete, bekämpningsmedel, underliga korsningar, manupelationer mm.
Och då har vi inte ens funderat över tillfredsställelsen. Jag bara älskar känslan av att pyssla om, se dem växa, skola om osv. Enda gången jag skulle välja bort det är om jag plötsligt fick väldigt mycket att göra så att det bara inte hanns med, men då ska det vara något väldigt tillfredsställande som tar den tiden i anspråk istället! :)

Jag funderar över vilka kryddor jag ska ha. Klassikerna förstås, men annars? Ananassalvia i alla fall, det låter helt underbart! Och kinesisk gräslök, jag gillar den milda vitlökstouchen den ger. Perfekt i kryddsmör, på gräddfil till sillen, i grytor osv.

Inga kommentarer: