fredag 1 september 2006

Trädgårdsdepression

Jag blir lite nedstämd så här när sensommar går över i höst.
Jag orkar inte riktigt gå ut och faktiskt rensa upp landen inför nästa säsong, det känns så avlägset. Snart är det ett helt år till nästa underbara vår och sommar - hur motiverar man sig till att ändå utföra det förberedande arbetet?

Jag har några tips som i alla fall motiverar mig:

  • Se till att ha ett par stövlar du blir riktigt glad av! Jag har ett par rosablommiga från Johnsson, det är riktigt mysigt att vara ute och skrota på tomten iförd "gladstövlar" och stickad stor tröja.
  • Gör en ordentlig planering över vad du vill odla nästa säsong. Gärna med ritningar. Sen kan du surfa runt på olika fröförsäljares hemsidor och bestämma vilka sorter och du senare ska beställa. Har du bestämt dig redan nu så beställ på en gång, då finns de hemma när det är dags i vår!
  • Plantera lökar! Alla vårens blommor ska i jorden nu inom de närmsta månaderna. Skäm bort dig med ett extra paket av dina favvisar och plantera dem riktigt tätt så det blir så där maffigt sen! (Glöm inte bort att skriva ner någonstans var du planterat vilka lökar.)

Inga kommentarer: