torsdag 13 augusti 2009

Köksträdgårds update Augusti

Dammen tar mycket tid förstås.
Jag hinner inte dra alla ogräs, lära känna alla plantor och vara med i varje stadium. Det känns lite tråkigt, men jag vet att nästa år börjar allting om och jag får en ny chans.

Och då, då ska köksträdgården vara så där välskött som den är i mina drömmar - ett själslugn ska sprida sig till alla som besöker den och inga hörn ska vara ofärdiga.

Men det är då, nu är nu. Och så här ser det ut idag!

Sena potatisen blommar


Broccoliplantorna skickar ut mängder med sidoskott, och de cicco har en utmärkt smak. Men red arrow har inte ens skickat ut sitt toppskott än. Den sorten ska vi inte ha mer.


Majsen är fantastiskt vacker och den blommar vidunderligt - i den här takten kommer vi hinna få mängder med söta kolvar, peppar peppar


Den röda lejongapen Black queen är verkligen vacker och den lyser upp hörnet vid entrén till köksträdgården just så som det var meningen


Pumpan är skrymmande. Ja visst, inget nytt under solen. Men att den skulle ta upp 20 kvm själv?
Jag har ansat en del rankor och vi har 5 fina pumpor på väg. Den första har börjat skifta färg. Sorten är Connecticut field


Och det ofrivilliga bytet av inläggsningsgurkesort blev en hit! Nu mer är det Risling pickling vi använder

Jag behandlade tyvärr våra bönor styvmoderligt. Kraften var slut så de fick sig en plats, lite vatten och sen var det bra. En som klarat sig mot alla odds är den här störpurpurbönan - vacker!


Pepparmyntan Black queen kan man alltid lita på


Liksom ringblomman Pink surprise


Hirsen har börjat skicka ut mängder av tunga fina kolvar


Komponeringen med en orm av mangold i hirsbädden blev bra, men inte riktigt som jag tänkt. Jag trodde man skulle se att mangolden bildar en orm, det gör man inte. Men de är vackra tillsammans! De mörka färgglada bladen och den toppiga hirsen som slänger ut sina kolvar och blad som ett flor över dem, ah!


Glasäppelträdet Madame Blanch svarar på omplanteringen med en rekordskörd, trots att äppelåret i övrigt lämnar mycket i övrigt att önska. Förra året gav hon tre äpplen, det var hennes första skörd. I år får vi minst 20!

Och det är dags att börja plocka björnbär, jag bara inväntar en ordentlig soldag så de får den där söta somriga smaken

1 kommentar:

Frida sa...

Så många enorma bär och frukter! Giefffff