söndag 29 juni 2008

Kladdiga cupcakes med chokladkräm och bär

Jag bakade cupcakes här om dagen, improviserade en del och resultatet blev underbart.
Jag dreglar när jag tänker på dem ;)

Jag använder en muffinsplåt för 12 muffins som jag smörjer och bröar.

Kladdkakebottnar
  • 100 g smält smör
  • 2 ägg
  • 3 dl socker
  • 1/2 tsk vaniljsocker
  • 1 krm salt
  • 4 msk kakao
  • 1 1/2 dl mjöl

Chokladkräm:
  • 100 g smör
  • 2 dl grädde
  • 4 msk socker
  • 2 tsk mjöl
  • 4 tsk kakao

Dekor
  • 12 jordgubbar eller bär efter smak
  • 0,5 dl vispad vispgrädde

Sätt ugnen på 160°C.
Vispa ägg och socker pösigt.
Smält smöret i kastrull och låt det svalna lite.
Blanda samman de torra ingredienserna i en bunke.
Tillsätt de torra ingredienserna äggblandningen under omrörning, blanda väl.
Häll upp smeten i formarna och grädda muffinsen i 15-20 min.


Medan muffinsen gräddas gör du chokladkrämen.
Smält smöret och tillsätt de övriga ingredienserna.
Låt det koka ihop och småkoka i ca 5 min.
Tag ut muffinsarna när de är färdiga och häll i chokladfyllningen.

Nu har du två val: 
Antingen fryser du in dem och när de ska ätas tar du fram dem bara 6-12 minuter innan du ska äta dem. Klickar på grädde och bär och äter dem som frysmyffins.
Det är mitt favoritsätt!

Annars:
Dela jordgubbarna och lägg dem i krämen. Låt dem svalna, först på bänken och sen i kylen. De ska vara helt kalla innan man klickar på grädden och äter dem.

Mums!

Inga kommentarer: