lördag 7 juni 2008

Sommarens urnor

Trädgård i kruka har ju blivit ett begrepp inom odlingshobbyn. Och visst är det speciellt med prunkande blomster i urna!

Även örter, tomater och andra köksträdgårdsväxter blir vackra i urna och jag gillar att kombinera.
Idag har jag planterat ett gäng av sommarens urnor.

Det stora tillskottet är att vi släpat upp våra tunnor från nedre tomten för att istället låta dem pryda vår entré.

Just nu lite spretigt, men jag ser redan framför mig hur vackert det ska bli till högsommaren.

Från vänster:
Lilla tunnan - vit hänglobelia, citronbasilika och rosa hibiscus. Några frön av krassen Milkmaid.
Stora tunnan - rosa änglatrumpet (brugmansia), vit hänglobelia och penningblad.
Spannen - blå pensé och rosa pelargonen Linus
På andra sidan ingången står tillfälligt några andra urnor i väntan på slutgiltig placering. Jag försöker tänka en aning på frägmatchning, rött och rosa är ju inte fantastiskt ihop t.ex. Men samtidigt vill vi inte ha det för strikt.
Jag läste någonstans "Allt vackert passar ihop" - och det tänker jag på när något vackert orange råkar hamna bland rosa och lila skönheter =)

Från vänster:
Blå krukan - Rosa buskkrassen ’Whirleybird cherry rose’
Svarta däckurnan - orange hibiscus och frön av dvärgbuskkrasse
På altanen håller jag på och målar om räcket, inte lätt att komma åt med leguster häcken i vägen. Men men, idag placerade jag i alla fall de första urnorna i det färdiga hörnet.

Från vänster:
Blå urnan - vit änglatrumpet (brugmansia) och blå kantlobelia
Bruna urnan - vit hibiscus Kairo
Appråpå altanen, mitt i legusterhäcken har en ros börjat visa sig. Det började för tre år sen med att en liiiten taggig gren stack upp. Jag lät den vara och tänkte rensa bort den sen. Snart var det en lång taggig gren och jag bestämde mig för att friséra den lite och låta den vara trots att den kom mitt i häcken.
Det har jag verkligen inte ångrat! Nu är det en jätteros som tycks komma från ingenstans. Den sköter sig själv och jag har aldrig känt en sån söt somrig rosdoft! En av mina favoriter =)

Här ser man monsterrosen sticka upp i häcken

Rosorna är väldigt söta också, förutom deras underbara doft!
Vi har mycket digitalis på olika platser i trädgården. Det är så förunderligt hur de sträcker sig mot solen i början av sommaren och slår ut sina lätt håriga klockor. Och det är speciellt att se en liten luden humlerumpa sticka ut ljuvt surrandes =)
I år har jag försökt tämja dem en aning, jag har flyttat dem till vissa ställen där de får växa bäst de vill. Ett tag hade vi digitalis i varenda rabatt, inte lika kul.

Digitalis purpurea
Ljusare digitalis purpurea. Vet tyvärr inte vad sorten heter.

Små detaljer gör mycket för känslan i trädgården. Vi vill ha en mystisk känsla av paradis och väljer våra växter och detaljer därefter. Man ska känna historien möta sagan och inte riktigt kunna skilja dem.
Här är våra senaste tillskott:

Gnomen Lucifer

En lite glittrig grodprins

1 kommentar:

Kraxarna sa...

Så FINT!! Helt perfekt ju :D