måndag 9 juni 2008

Äntligen flädersaftsdags!

Varje år längtar jag efter att flädern ska ha slagit ut tillräckligt många blomklasar för att jag ska kunna göra årets första flädersaft, och idag blev det äntligen dags!

Receptet jag använder kommer ur den kända boken Annas Örtagård av Anna Begenström. Tyvärr eller vad man ska säga så är det ett klassiskt recept där själva saften inte kokas, det gör att man inte kan spara den lika länge och måste använda mycket socker för att den ska klara lagringen.

Om man har möjlighet att förvara den fryst kan man minska sockermängden, jag längtar efter en frysbox!

Jag har ännu inte hittat något riktigt bra recept på fläderblomssaft som kokas, och tills dess fortsätter jag med den här klassikern. Sagolikt gott blir det i alla fall!

Ingredienser:
  • 35 nyutslagna blomklasar
  • 3 citroner
  • 1,5-2 kg strösocker
  • 50 g citronsyra
  • 1,5 liter kokande vatten

  • 2-3 krm natriumbensoat om saften ska lagras länge

Tvätta citronerna noga. Skiva dem sen mycket tunnt.

Varva blomklasar och citronskivor i en stor kruka eller rostfri hink (jag använder storkoksgrytan).

Koka upp vattnet, blanda i sockret och rör tills allt socker smält.

Ta av sockerlagen från värmen och blanda i citronsyra och natriumbensoat. (Bensoaten kan först lösas i lite av den heta lagen.)

Häll sockerlagen över blommorna i hinken, täck med lock eller plast och ställ på sval plats.

Efter 5-7 dagar tas den upp och silas innan den tappas på välrengjorda flaskor, ända upp!

Jag brukar blanda i saften ungefär varannan dag.

Inga kommentarer: