tisdag 3 juni 2008

Knak knak

Edit: Uppdaterat inlägget med bilder


Det är otroligt så det växer!

Vi har 29 grader varmt om dagarna och har haft konstant torka i över 40 dagar.

Mycket börjar sloka, grannens syréner t.ex.

Köksträdgården, örtagården och växthuset vattnas för jämnan.

En stor fördel är förstås att mördarna håller sig i schack, hittade en ensam under kvällens runda. Men istället har vi bladlössen precis överallt! Som tur är har vi mer spindlar än jag sett någon annanstans, perfekt! De väver stooora nät och hinner inte ens äta upp alla sina byten. Många verkar ha löss i sina växthus nu, men vi har klarat oss helt!

Rosorna i rosenrabatten har verkligen rest sig efter min omvårdnad och den otroligt vackra Louise Bugnet har börjat slå ut sina knoppar. En otrolig ros!


Knoppar - Louise Bugnet

Utslagen skönhet - Louise Bugnet

Rosorna 'The fairy' i örtagården som var så friska och fina förra året mår inge vidare nu. Fulla med löss så jag får spruta dem hårt med vatten varje dag för att de inte helt ska förgås.
Appråpå blommor i rosenrabatten så har ett helt gäng av våra tagetes Newton börjat blomma där nu. En vacker botten som ger djup tillsammans med rosor, aklejor och jätteprästkragar. Vilt och vackert som jag föreställer mig Eden.


Tagetes Newton - sniglarnas skräck!


Idag har jag också planterat ut broccoliplantorna av sorten 'Red arrow' i köksträdgården. Det blev inte mina frösådda plantor, utan ett par plantor som sått sig själv från tappefrön i växthuset. De blev betydligt större än sina syskon!
Jag har byggt ett litet tält av fiberduk över deras platser i köksträdgården. Kanske inte det snyggaste men härligt att slippa oroa sig för kålfjärilen.



Köksträdgården med broccolitältet


Avslutar med den underbara pelargonen Chu Chu




1 kommentar:

Kraxarna sa...

Stackars torra små växter, vilken fiin blomma!