onsdag 23 augusti 2006

Dags att sätta vitlök

Det är snart dags att plantera årets vitlöksklyftor och jag funderar en del över detta.
I det landet vi planerat att ha lök i år behövs en rejäl upprensning. Precis invid löklandet står diverse bärbuskar och allt behöver verkligen göras om från scratch. Hela landet i fråga är fyllt av pepparmynta som blommar vackert i lila, brännässlor tittar upp här och där och krusbärsbusken sträcker ut sina förädiska taggar. Puh! Det kommer verkligen bli en pärs!

Jag har tänkt rensa ur alla buskarna så gått jag förmår, klippa ner dem en bit och och reparera deras buskstöd. Sen får jag väl helt enkelt kassera allt gammalt strunt jag inte vill ha i landet, vända all jorden och blanda i kompost. Eller behövs det ny jord tro?

Jag läste också att samplantering mellan morötter och lök kan göra det svårare för viss ohyra som drabbar lök att hitta löken. Kanske ska jag ha en rad med morötter mellan varje löksort? Hm ... kan bli ganska dekorativt också!

För att kunna genomföra den här typen av grovarbeten önskar jag mig följande: En "knäbräda" i rosa och en sån där stor rosa rensningskorg. ;o)

Inga kommentarer: