lördag 6 juni 2009

Dammbygge - byggdag 10

Idaaag har vi hållt på med elen - kuuul va ^^


Kl 10 typ började vi. Då åkte vi till stan för att köpa en multimeter så vi kunde mäta oss till jorden. Några timmar senare var vi hemma och började skruva upp alla kopplingspunkter som kunde tänkas vara relevanta. De var 7 st. Alla gav olika utslag. Ingen var jord, fast det fanns jordkablar. Vissa gav spänningar som inte finns. Spännande.

När vi just skulle ge upp provade jag lite på en lampa, den hade jord. Och dååå hittade jag den åttonde kopplingspunkten. Den hade jord. Hurra, från den kan vi koppla jord.

Man vill inte ha kablar som ligger över altanen, så den lilla elkabeln skulle gå under altanen. Om man har en frodig lekamen kommer man inte in under altanen, men trädgårdsguden belönade mitt tappra försök med ett par plantor bortglömda liljekonvaljer under trappen - tack för uppmuntran.

Efter att ha lossat brädor i panelen (som nästan inte ens gick sönder, kors) fick vi in kabeln bakom och ner under. Den smalare bättre hälften kommer in under altanen, men jag tyckte mitt snillrika lasso var utmärkt. Men han ville visst in där han också. Han belönades också av trädgårdsguden, med 2 ormbunkar.

Well, vi fick den inkopplad. (Efter att ha bytt kabeln en gång eftersom min längdberäkning inte var riktigt realistisk). Dåå började jag koppla in den i uttagen och den första lampan. Ett tag gick det nästan smidigt. Nästan. Men sen förstod jag att det bara var en frist, för kablarna fick inte plats i uttagslådan. Nähä, va kul. Efter att ha gjort om det kanske 10-15 ggr fick vi ihop den tillsammans. Och multimetern berättade att den hade ström OCH jord. En liten segerdans var på sin plats.

Det var då vi skulle testa lampan. Den fungerade inte. En mätning visade att det fanns ström ända upp, men inte i sockeln. Efter 2 rengöringar fungerade det fortfarande inte. Efter 2 omskalningar, 3 omdirigeringar och 15 provrundor fungerade det inte. Så när jag högt till myggen sa "det häär är sista försöket för idag" dååå fungerade det inte. Men när jag mätte fick den ström! Jahaja, då var lampan paj också. Men med ny lampa fungerade det! Hur kan man ha sån tuuuur ^^

Glad i hågen ville jag fortsätta med nästa lampa. Den roade sig med att hålla i sina skruvar allt den kunde. Hur jag än slet rörde de sig inte, men Peter fick tillslut loss dem med avbitare, gummiklubba och mycket våld. Typ. Då skulle jag baaara koppla den. Då var sladden för kort. Så kuuul. Efter en hel del pillande fick vi dem på plats - och vet ni??! Den lyste direkt *chock*

Det här var för några minuter sen. Det var mörkt, kallt och myggigt så ja, vi fick lägga ner arbetet för dagen. Men nu är 2 av 3 igång, imorgon kopplar jag in den sista och lättaste och sen gräver vi dem på plats och ena (den svåra) eletappen är klaaaar!

Milstolpe

2 kommentarer:

Kraxarna sa...

Man blir utbränd bara av att lyssna!

Birgit sa...

Oj vad ni sliter, stackare!! Men vad fint det kommer bli när allt är klart!!

Kram Birgit