fredag 5 juni 2009

Dammbygge - byggdag 8 och 9

Ååå det går så segt just nu. Regn, kopplingsförvirring och motivationsdipp. Typ. Vi har fått byta pumppaket igen eftersom jag insåg igår att vi måste ha en torrmonterad pump. Oooch då bytte vi filter också. Nu vill jag INTE byta mer.

Igår höll vi mest på och försökte fatta elen, det gick inte så bra.

Idag har vi mest försökt fatta elen, det gick liiite bättre. Just nu är det så här i korthet: I marken ner till dammen går det 4 kablar. De är inte kopplade som brukligt, nej snarare så förvirrat det går. Det verkar som att den bruna är nollan, 2 blå är ledare och en gul som jag hoppades var jord verkar då liksom också vara en nolla, eh.

Med lillebror elektrikern i luren försökte jag fatta lite bättre. Jorden betedde sig inte som jord, alltså verkar eventuellt min tes stämma. Två av kablarna, en ljusblå och en gulgrön kommer från en svart kabel under huset och blir till en stickpropp ovan verandan, den verkar höra ihop med ett uttag som sitter där och kablarna från den går ner i vår markkabel. Man verkar alltså ha kopplat så att en stickpropp och ett uttag är typ en strömbrytarknapp? Varför? Eh.
Ev behöver vi alltså koppla en ny jord, med en av de befintliga kablarna i vår markkabel. Förslagsvis jordkabeln ^^

För att kunna reda ut det helt behöver vi en voltmeter. Det kan man inte köpa så här sent en fredagkväll. Så därför fick elkopplingarna sättas på paus till mitt förtret. Frustration.


Istället byggde vi lite på vår dammkant. Det gick bättre. Men sen ville knotten äta upp oss och allt är väldigt blött.

Jahaja. "Nya friska tag är Guds lag" som min mamma brukar säga. Imorgon köper vi voltmeter och vi siktar på att ha kopplat klart ena elslingan imorrn. *andas*

1 kommentar:

Kraxarna sa...

Suck, fermats gåta verkar trevlig i jämförelse med era kablar.