fredag 28 maj 2010

Cirkeln är sluten

Idag blev vi klara med vår cirkel i / bakom vita rummet!

Å vad man längtar tills det växer till sig!

Vi började med att rita ut en lagom cirkel i gräset med mjöl, pinne och snöre. Rockring tänkte jag egentligen använda, men de visade sig för små. Jag hade inte fattat riktigt hur stor ring jag hade tänkt mig ^^

Sen grävde vi först bort grässvålen

Och dåå var det dags att påbörja jordbearbetningen - men vi la ner arbetet för dagen och sparade det nöjet.

Nya krafter dagen efter!
Jorden här var mycket lerig, så vi tillsatte en kärra kompost och en kärra sandjord varpå vi djupgrävde hela rabatten, ca 50 cm djupt.

Färdigbearbetad med mittencirkeln upphöjd 10 cm, den uppmärksamme ser att muren i bakgrunden mystiskt växt till lagom proportioner.

Då blev det äntligen dags att plantera Elisabeth som väntat otåligt. I precisa mitten av cirkeln grävde vi en grop vilken vi fyllde med surjord och kompost, där på en liten upphöjning står hon fint.

Sen fastnade vi lite igen, jag ville ju ha ett rostigt klätterstöd kring henne - vilket vi inte hittat precis rätt förrän idag!

Här står clematisen Miss Bateman som vi fått av Helena - hon var nöjd med att äntligen ha fått flytta in. Och se, hon har växt så hon når att klättra (om hon står på tå).


Sen avslutade vi med att sticka buxbom med 10 cm mellanrum i den djupare delen av cirkeln. På det viset räcker det med att varannan tar sig, men med tid och tålamod brukar de flesta ta sig. Jag vill bara helgardera mig.

Nu har vi kvar att gräva bort grässvålen runt, lägga duk och fylla med täckbark. Såå har vi sluppit lite gräsmatta till, yeah!

Så här ser det just nu ut inifrån vita rummet

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh vad duktiga ni är! Det kommer bli så fint, eller det är redan fint och kommer bli finast! :D

Kramar