lördag 22 maj 2010

Fynd på Surte trädgårdsmarknad

Idag har vi haft en fantastisk dag på alla sätt. Jag ska berätta mer om den hemliga uråldriga trädgården där vi råkade rasa in, den plötsliga kärleken och magiflowet senare - men här kommer ett sammandrag från dagens besök på Surte trädgårdsmarknad!

Tyvärr hade jag glömt kameran. Men jag kan berätta att det var mycket folk, duktiga säljare och mycket engagerade arrangörer.
Först gick vi ett härligt varv kring en varm försäljningsplan. Det fanns mycket spännande växter! Allt från det vanligaste till rariteter med priser från loppis till botique. Vi fick med oss en hel del härligt hem!

 En jättefin acer palmatum, japansk lönn. Hur kan den ha kostat 80 kr? Missade vi en nolla eller?

Men också andra mindre kap, t.ex. en liten planta japansk lönn "solfjäders lönn", en vitblommig hosta, en mörk daglilja, ett randigt hakonegräs, en rosa sockblomma, två stora julrosor: en mer lila och en mer rosa och ett carexgräs till dammen.

Efteråt tog vi paus med våffla och kaffe och besökte glasbruksmuseet. Vi hade en otrolig dag med sommarväder, glada möten och riktiga trädgårdsfynd. Och genast när vi kom hem från våra äventyr planterade vi vår lönn vid dammen, bort åkte det halvdöda barreländet.

Tack alla som orkat arrangera ännu ett år - det blir bara bättre!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vad kul, jag missade den tyvärr i år, måste se till att kunna gå nästa år. Vilka fynd ni har gjort! Väntar med spänning på berättelsen om den magiska trädgården...

Kram

Anonym sa...

De japanska lönnarna är ju så fina, speciellt vid dammkanten. Och den du köpte måste varit till ett fynd pris för jag vill minnas mina kostat ett par hundra.

Det är härliga tider för oss damm fantaster nu! Men det är nästan att jag glömmer från år till år vad jag har har och inte har och hur växterna breder ut sig.

Lärde mig att det kommer mer än vad jag kan ana nu på vårkanten innan allt tar sig. Förra året trodde jag nämligen att vi skulle behöva komplitera en hel del på sina ställen men man lär sig....