fredag 28 maj 2010

En gåvorabatt

Häromdagen hjälpte jag väninnan vid torpet att bli klar för flytt - ja inte packade jag kartonger. Jag grävde upp och krukade växter.
Med mig hem fick jag flera fina skatter, bl.a. pioner (speciellt glad för en vit Duchesse de Nemours som numer bor i vita rummet), bräcka, vad jag tror är rosenplister, en liten näva och ... en skog av hostor!

När jag hörde att hon inte vill ha dem med sig och att de inte borde stå kvar insåg jag att det var tillfället vi väntat på, nu skulle det bli av med en ordnad plantering i skuggan på sidan av växthuset istället för den spontanodlade nässelrabatt som brett ut sig mer år för år.


Så här snyggt var det innan ^^

Men allt ordnar sig med en stark och tålig grävare

Jorden var redan fantastiskt, vilket nässlorna ju vittnade om. Mellan dem ska vi ha något sirligt blommigt, lite lökar till våren.

Längst bort blir det några avskärmande buskar så det blir mer av ett rum, och när vi lägger grus och sten kring växthuset (nästa år eller så) blir det grus även kring den här rabatten mot berghällen.

3 kommentarer:

Eva Linnea sa...

Hej! Tack för titten inne hos mig på Häxor & Änglar. Vilken härlig blogg du har. Här får jag många tips om att anlägga en trädgård tror jag. Återkommer absolut hit.
Ha en skön fredag!
Kram

Anonym sa...

Vad trevligt med presenter, och väldigt fyndig rubrik! :D

Ja en fördel med nässlor är ju iaf att de visar på bra jord... De är ju goda att äta också, fast lite jobbiga att plocka...

Kram

Anonym sa...

Det där ser ut att bli riktigt trevligt och bra!